هیچ تغییری و تحولی در جامعه بدون توجه به نقش معلمان امکان‌پذیر نیست / سند تحول درگیر جابجایی مدیران است

عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: هیچ تغییری و تحولی در جامعه بدون توجه به نقش معلمان امکان‌پذیر نیست. فردای ما را مدرسه‌ها تأمین می‌کنند و باید مدارس مثل چراغی مورد حمایت همه نهادها، سازمان و ارگان‌ها قرار بگیرد.

حبیب‌الله گودرزی عضو شورای عالی آموزش و پرورش در نشست خبری دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش که در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، درباره اقداماتی که نمایندگان فرهنگیان در شورای عالی انجام داده‌اند، اظهار کرد: در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش تلاش کردیم در پیش از دستور جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، دغدغه‌هایی که فرهنگیان دارند به سمع نظر اعضای شورای عالی برسانیم.

گودرزی با بیان اینکه کسانی که می‌خواهند قانون درباره آموزش و پرورش وضع کنند و در سطح ملی تصمیم بگیرند باید از کف مدرسه اطلاع دقیق داشته باشند، گفت: باید برای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری صحیح هم فهم و نگرش راهبردی و کلی داشت و هم صحنه عملیات را لمس کرد؛ در این خصوص حضور سه معلم به نمایندگی از معلمان خیلی مؤثر واقع شده است؛ شاید صدای ما رسا نبوده است اما سعی کردیم زبان گویای فرهنگیان باشیم.

وی درباره سند تحول، بیان کرد: یکی از شرایط اصلی سند تحول، وجود معلمان باانگیزه و حرفه‌ای است و از آنجایی که کلید توسعه پایدار در دست معلم است باید معیشت، منزلت و هویت معلم را دریابیم

* سند تحول چه زمانی اجرا می‌شود؟ وقتی دانش‌آموز از مدرسه فراری نباشد و معلم‌ها در پست اداری جاخوش نکنند

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه بدون شک آینده و دور نمای هر کشوری در گروی نوع نگاه افراد آن جامعه به آموزش و پرورش و معلمان است، گفت: هیچ تغییری و تحولی در جامعه بدون توجه به نقش معلمان امکان‌پذیر نیست. فردای ما را مدرسه‌ها تأمین می‌کنند و باید مدارس مثل چراغی مورد حمایت همه نهادها، سازمان و ارگان‌ها قرار بگیرد.

وی افزود: سند تحول بنیادین در اردیبهشت سال 1390 به عنوان نقشه راهی تهیه و تصویب شد و اقدامات متعددی انجام گرفت اما اقدامات انجام شده علی‌رغم اهمیت و ضرورت نتوانسته است محیط مدرسه را تحت تأثیر قرار دهد.

گودرزی تصریح کرد: زمانی می‌توانیم بیان کنیم سند تحول اجرایی شده است که یک معلم در مدرسه از انگیزه وافی و کافی برخوردار بوده و شناخت دقیق از تربیت داشته باشیم. باید به دست‌اندرکاران مدرسه اعتماد کنیم و آنها را یاری کنیم. دانش‌آموز از مدرسه فراری نباشد و معلم‌ها در پست اداری جاخوش نکنند.

وی اضافه کرد: معلمان باید جزو ارزش‌های اصلی تعلیم و تربیت باشند و در آموزش و پرورش تفکیک مقوله «آموزش» و «پرورش» را نداشته باشیم؛ آموزش و پرورش از کمی‌گرایی و آمارگرایی فاصله بگیرد و دریابیم که گرفتن گزارش‌ها و آمارهای صرف از مدرسه، دردی را دوا نمی‌کند.

* سند تحول با این همه جابجایی وزیر نمی‌تواند اجرا شود

عضو شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: زمانی سند تحول قابلیت اجرایی شدن پیدا می‌کند که جامعه از مدرسه دفاع و حمایت کند و محیط مدرسه را مقدس بشماریم و به همه ابعاد وجودی دانش‌آموز توجه شود و مدرسه صرفا آموزش نباشد.

وی ادامه داد: ثبات در مدیریت و به دور از سیاسی‌کاری بسیار مهم است در طول کمتر از سه سالی که در شورای عالی بودیم شاهد بودیم که 5 وزیر و سرپرست جابجا شدند و از زمان تصویب سند تحول که 11 سال می‌گذرد، قریب به 10 وزیر و سرپرست داشتیم که به نوعی با این جابجایی‌ها قطعا سند نمی‌تواند اجرای کامل داشته باشد.

گودرزی با تأکید بر اینکه زمانی می‌توانیم بگوییم سند تحول اجرا شده است که مشکلات معیشتی و رفاهی معلمان در عمل، رفع شود، اظهار کرد: اگر کوچک شدن ستاد آموزش و پرورش و ادارات کل و تقویت سطوح عملیاتی مدرسه صورت گرفت، می‌توانیم بگوییم سند تحول اجرایی شده است. به عبارت دیگر زمانی می‌توانیم بگوییم سند اجرایی شده است که شکاف بین صف و ستاد کمتر شود.

*بودجه کافی برای سند تحول در نظر گرفته نشده است

جواد نوبختی از دیگر اعضای شورای عالی آموزش و پرورش گفت: جا دارد از وزیر اسبق آموزش و پرورش تشکر کنم که ما سه معلم در زمان وزارت ایشان با رأی معلمان انتخاب و به شورای عالی راه یافتیم.

وی ادامه داد: در این مدت 22 ماهه که ما فعالیت‌مان را در شورای عالی آموزش و پرورش شروع کردیم، 5 وزیر و سرپرست آمدند و همه برنامه‌ها شخصی‌سازی بود و آقای نوری هم تا امروز یک برنامه راهبردی برای آموزش و پرورش ارائه نداده است.

نوبختی افزود: درباره گلایه‌های معلمان در صحن شورای عالی آموزش و پرورش به وزیر آموزش و پرورش تذکر دادیم. اما آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان بدون اینکه شورای عالی در تدوین آن دخیل باشد، آماده شد.

وی درباره سند تحول آموزش و پرورش گفت: همیشه سند تحول را کتاب مقدس فرض کردیم ولی واقعا اینگونه نیست؛ در سند تحول آمده است که قانون 5 سال یکبار بررسی شود. صریحا گفته است که ترمیم و به‌روزآوری شود ولی چرا اجرا نشده است؟ چرا سند تحول 20 درصد بیشتر اجرا نشده است؟ این سند خوب متولد نشد و بودجه کافی برایش در نظر گرفته نشده است و آموزش و پرورش در اولویت صدم دولت‌ها بوده است.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: 97 درصد بودجه‌ آموزش و پرورش صرف هزینه‌های پرسنلی می‌شود و 3 درصد باقی‌مانده برای کارهای اجرایی است. از سوی دیگر، همه دستگاه‌هایی که برای اجرای سند تحول باید کنار آموزش و پرورش باشند، نبودند.

وی تصریح کرد: زیربنای توسعه در همه کشورها آموزش و پرورش است و متأسفانه کوچک‌انگاری شده است.

*همه آنچه فرهنگیان توقع داشتند منتقل کردیم

مریم رنگ‌آمیز طوسی دیگر عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در حاشیه جلسه‌های شورای عالی آموزش و پرورش با وزیر و اعضا صحبت‌ کرده و رایزنی‌ها داشتیم. همچنین در دو جلسه با رئیس‌جمهور، تمام فعالیت‌هایی که فرهنگیان در ایام کرونا داشتند خدمت ایشان ارائه گزارش شده است.

وی افزود: مشکلات گفته است و همه آنچه فرهنگیان توقع داشتند منتقل کردیم. رئیس جمهور هم گفتند که مسائل و مشکلات یکبار برای همیشه باید حل شود .

مریم رنگ آمیز طوسی اظهار کرد: فرهنگیان حدود 10 سال است که پیگیر افزایش حقوق شان هستند و تقاضای اجرای رتبه بندیی دارند که برای آنها افزایش حقوق را به همراه داشته باشد در حالی که هدف وزارت ازاجرای رتبه بندی افزایش کیفیت بخشی می باشد و نه افزایش حقوق .

 وی افزود: فرهنگیان جهت بهبود وضعیت معیشت شان معتقدند حقوقشان باید مشابه با حقوق دیگر کارمندان دولت باشد و طبق قانون خدمات کشوری قائل به این حق هستند که اختلاف حقوقشان با حقوق اساتید دانشگاه که از لحاظ شغلی مشابه هستند، اختلاف زیادی نداشته باشد.

رنگ آمیز طوسی گفت: در جلسه‌ای با یکی از مشاوران وزیرداشتیم همه مواردی که مد نظر فرهنگیان بود با ارائه مستندات مجددا یادآوری و تاکید شد با افزایش حقوق فرهنگیان قطعا شاهد افزایش کیفیت فرایند تدریس در آموزش و پرورش در سال های آتی خواهیم بود اما متأسفانه وزارتخانه هم معذوریت ها و محدودیت هایی دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به بودجه‌ای که مجلس و سازمان برنامه بودجه به این موضوع اختصاص داده اند وزارت آموزش و پرورش موظف به اجرای رتبه بندی شده است.

نماینده معلمان و مدیران مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: همکاران عزیز ما بدانند که تمامی مطالبات آنها توسط ما سه نفر چه در رسانه ها وچه در جلسات حضوری خدمت مسئولان منتقل شده است و اینکه تا چه حد این مذاکرات منجر به نتیجه شود بستگی به رای و نظرمسئولان و شرایط موجود دارد.

رنگ آمیز طوسی در پایان تاکید کرد: امیدواریم که رییس جمهور محترم و وزارت آموزش وپرورش بر طبق قول و وعده ایی که مکررا به این قشر فرهیخته و نجیب داده اند عمل کنند و یکبار برای همیشه به این مشکل معیشت فرهنگیان خاتمه دهند.

سند تحول بنیادین